השיח' חָ'לִיל טָאפִש

השיח' חָ'לִיל טָאפִש

השיח' חָ'לִיל טָאפִש נולד בכפר סְמֵיע שבגליל העליון בשנת 1831 ונפטר בשנת 1911 בהיותו בן שמונים. הוא גדל והתחנך בחיק משפחה דתית ואדוקה. אביו הוא השיח' סָ'אלִח טָאפִש ואימו שמה עָפִיפִה, שאת שם משפחתה אינו ידוע לחוקרים. מלבד השיח' חָ'לִיל היה לסָ'אלִח עוד בן בכור ושמו סַלְמָאן, את שניהם הוא גידל על אהבת הזולת ומעשי החסד. לאחר מות הוריו, דאג השיח' סַלְמָאן לאחיו הקטן והיה עבורו מקור השראה בחייו.

מספרים שהמקור של משפחת טָאפִש אינו ברור לחלוטין, וכי קיימות שתי גרסאות סביב העניין: הראשונה מספרת כי אביו, סָ'אלִח, עבר מכפר עָמָאטוּר (אזור אַל-שוּף בלבנון) לכפר שוָּאיָה (מחוז חָאסְ'בָּיָא בדרום לבנון) ומשם פנה לכפר סְמֵיע ובו התמקם והקים את משפחתו. הסברה השנייה טוענת כי כפר הולדתו של סָ'אלִח היה אִם אַל-רוּמָאן (הר הדרוזים) שממנו הוא עבר לכפר סְמֵיע; שם הוא התחתן עם עָפִיפִה והקים את משפחתו.

את חייו הקדיש השיח' חָ'לִיל לערכים הרוחניים ולחיי הסגפנות הדתיים; בתחילת דרכו החל לחקור לעומק את ענייני הדת הדרוזית, עד שהפך לבקיא בתחום ושמו הלך לפניו בין בני דורו. שמו הטוב, והידע הרוחני הרחב שצבר במהלך חייו, משכו אליו מבקרים ומאמינים משלוש העדות (דרוזים, מוסלמים ונוצרים) שבאו כדי להתייעץ אתו בעניינים הרוחניים והחברתיים.

לצד התעסקותו בחקלאות עם אחיו, סַלְמָאן, הקדיש השיח' חָ'לִיל את מרבית זמנו הפנוי לקריאה ופרשנות דתית. לאחר מות אחיו ופניית אנשי הדת אליו בבקשה להתחתן עם אלמנתו ולגדל את בניה, הסכים השיח'. הוא נשא את אלמנת אחיו לאישה וקיבל ממנה שתי בנות (פָאטִמָה ותָמִימֶה) ובן. לרוע המזל, בנו של השיח' מת ונותר הוא עם שתי בנות, שאותן גידל יחד עם שלושת בני אחיו המנוח (לאחיו היו שתי בנות ובן). חמשת הילדים קיבלו ממנו יחס שווה והוגן כאבא טוב.

פרויקט בניית אַל-חִ'לְוָּה

עקב הצורך הרב בבניית חִ'לְוָּה בכפר סְמֵיע, פנו בכירי הכפר לשני האחים בדרישה להקים חִ'לְוָּה על אדמתם הפרטית; החִ'לְוָּה נבנתה מכספו האישי של השיח' חָ'לִיל ומכספי תרומות שהוא אסף. ואכן, כפי שסיפרה גברת פָאטִמָה (בתו של השיח' חָ'ִליל), נבנתה החִ'לְוָּה בשני שלבים: תחילה בנה השיח' חָ'לִיל חדר אחד וכשראה כי באים לחדר זה מבקרים רבים כדי לקיים שם תפילות יום שישי, הוא הגדיל את החִ'לְוָּה והפך אותה למבנה גדול יחסית.

עם מותו, סיים השיח' ח'ליל את משימת ניהול ענייני החִ'לְוָּה והוריש את זה לאחיינו המנוח השיח' סָ'אלִִח בִּן סַלְמָאן, שגם הוא במותו הותיר את עניין הניהול לבתו של השיח' חָ'לִיל, פָאטִמָה אִם נָסִיבּ. פָאטִמָה שמרה על החִ'לְוָּה בצורה יפה להפליא, ולאחר מותה ניהלה את החִ'לוה נכדתה, הְדִיֶּה פָלָאח.

תרומתו של השיח' חָ'ִליל לעדה הדרוזית אינה מסתכמת רק בבניית החִ'לְוָּה, הוא יצא במסע איסוף תרומות, וזאת לפי בקשתו של השיח' מוהנא טריף ז"ל מג'וליס, יחד עם השיח' מְחִמָד פַרְהוּד מכפר רָאמֶה והשיח' מְחִמָד פָארִס מכפר חוּרְפֵיש, ללבנון ולסוריה לשם שיפוץ קבר הנביא שוּעָיְבּ זכור לטוב.

כיום, הוא קבור בחצר החִ'לְוָּה יחד עם בתו פָאטִמָה ואחיינו השיח' סָ'אלִח ז"ל.

***

לקריאה נוספת:

  1. פלאח, עלי נסיב. סירת אל-שיח' ח'ליל טאפש-רחימהו אללה. ל"מ: חסר הוצאה לאור, 1991.
  2. פלאח, עלי נסיב. כפר סמיע. פקיעין: סלמאן יוסף, 1995.
  3. פלאח, עלי נסיב. ח'ילואת אל-שיח' ח'ליל-רחימהו אללה. ל"מ: חסר הוצאה לאור, 1996.
  4. אל-עריד'י, פרחאן. מנאק'יב אל-אעיאן. עאליה: מדרסת אל-אישראק', כ' 4, 2018.

מבט על

הדרוזים בישראל

ההתיישבות הדרוזית בישראל נחשבת לשלישית בגודלה, מבחינת מספר התושבים, בעולם כולו. הדרוזים בישראל (בני דת הייחוד) מהווים עדה דתית מגובשת, המונה כ- 147 אלף בני אדם, שפתם הינה ערבית ותרבותם ערבית-ייחודית (מונותאיסטית). הדת הדרוזית מוכרת באופן רשמי, על ידי מדינת ישראל, מאז שנת 1957 כישות אחת בעלת בתי משפט והנהגה רוחנית משלה. הדרוזים בישראל חיים כיום בתוך עשרים ושניים כפרים הנפרשים בגליל, בכרמל וברמת הגולן. שני היישובים הדרוזים הגדולים ביותר מבחינת מספר תושבים הם ירכא (16.9 אלף תושבים) ודלית אל-כרמל (17.1 אלף תושבים).

0 K

דרוזים בישראל

0 +

תושבים בדאלית אלכרמל, היישוב הכי גדול בישראל

0

סטודנטים דרוזים בשנת הלימודים 2019/2020 במוסדות להשכלה גבוהה