ערב עיון: "בין מיעוט למנהיגות: הדרוזים במזרח התיכון המשתנה"

ערב עיון: "בין מיעוט למנהיגות: הדרוזים במזרח התיכון המשתנה"
היה לנו הכבוד לערוך את יום העיון המשותף הראשון עם מרכז דיין שבאוניברסיטת תל-אביב והמועצה הדתית הדרוזית העליונה. שיתוף הפעולה עם מרכז דיין, הוותיק והמכובד שבגופי המחקר של המזרח התיכון המודרני בישראל, הוא מעמודי התווך של מכון המחקר במרכז למורשת הדרוזים, שמבסס מערכת קשרים ענפה עם הקהילה האקדמית בישראל בהובלת המנכ"ל, עו"ד מחמוד שנאן ובתפעול מנהל מכון המחקר, ד"ר עמרי אילת.
ביום העיון, שנערך במעמד ובברכת שיח' מואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, וראש מרכז דיין, חברנו, פרופ' עוזי רבי, השתתפו מעל 300 איש, מתוכם צעירים וצעירות דרוזים רבים. לפני יום העיון נערך סיור להכרת הקמפוס לאורחי מרכזי הצעירים.
לאחר הברכות שמעו הצופים הרצאות מפי עמיתי המחקר הבכירים של המכון: השגריר ד"ר רדא מנצור, ההיסטוריון ד"ר יוסרי ח'יזראן, הקצין וחוקר מדעי המדינה ד"ר ענאן ווהבי ורופאת הנשים ד"ר אנשראח זע'ייר-שנאן. לאחר מכן חולקו המלגות לסטודנטיות וסטודנטים דרוזים מצטיינים:
האלה חלבי, דוקטורנטית (ביה"ס למדעי התרבות); על המחקר שלה "הסיפור העממי הדרוזי – היבט סטרוקטורליסטי", קארין ראדי, סטודנטית לתואר שני (ביה"ס לבריאות הציבור); על המחקר שלה "הערכת היארעות וגורמי הסיכון לקטיעות גפיים תחתונות בקרב חולי סוכרת: מנתוני הרשם הלאומי לסוכרת", סארה פארס, סטודנטית לתואר שני (ביה"ס לפיזיקה ולאסטרונומיה); על המחקר שלה "אירועי הקריעה הגאותיים של חורים שחורים (Tidal Disruption Events-TDEs)", ריאד מנצור, דוקטורנט (ביה"ס לפילוסופיה); על המחקר שלו " המשוחרר (אלמֻתח'לّצ) של אלבירוני בספרו כתאב אלהנד לעומת היודע "אלעארֵף" הצופי על פי כתבי הצופים".
את הערב סגר פרופ' אייל זיסר, המשנה לרקטור אוניברסיטת תל-אביב, הגדול והמנוסה שבמומחים לסוריה ולבנון בישראל.
המרכז למורשת הדרוזים רוצה להודות למרכז דיין, ובאופן מיוחד לראש המרכז, פרופ' עוזי רבי וראש הוועדה המארגנת ד"ר אריק רודניצקי ולקרן קונרד אדנאואר על התמיכה הרחבה בהפקת האירוע, ותודה מיוחדת לחברי הדירקטוריון של מרכז המורשת וליו"ר הדירקטוריון מר נזיה צאלח. אנו בטוחים כי יום העיון הזה יהיה הראשון בשותפות אמתית וארוכת טווח עם אוניברסיטת תל-אביב.

מבט על

הדרוזים בישראל

ההתיישבות הדרוזית בישראל נחשבת לשלישית בגודלה, מבחינת מספר התושבים, בעולם כולו. הדרוזים בישראל (בני דת הייחוד) מהווים עדה דתית מגובשת, המונה כ- 147 אלף בני אדם, שפתם הינה ערבית ותרבותם ערבית-ייחודית (מונותאיסטית). הדת הדרוזית מוכרת באופן רשמי, על ידי מדינת ישראל, מאז שנת 1957 כישות אחת בעלת בתי משפט והנהגה רוחנית משלה. הדרוזים בישראל חיים כיום בתוך עשרים ושניים כפרים הנפרשים בגליל, בכרמל וברמת הגולן. שני היישובים הדרוזים הגדולים ביותר מבחינת מספר תושבים הם ירכא (16.9 אלף תושבים) ודלית אל-כרמל (17.1 אלף תושבים).

0 K

דרוזים בישראל

0 +

תושבים בדאלית אלכרמל, היישוב הכי גדול בישראל

0

סטודנטים דרוזים בשנת הלימודים 2019/2020 במוסדות להשכלה גבוהה