קרב אַל-כַּפְר (1925)

לאחר שהמורדים הדרוזים (מורדי הר הדרוזים) העלו באש את בית המשלחת הצרפתית בכפר סַלְכָד, הוציא הגנרל הצרפתי סול, שהיה מפקד הכוח הצבאי הממונה על אזור הדרום (דמשק, חוראן והר הדרוזים – מחוז א-סווידא היום), פקודה לצאת במסע נקמה נגד הדרוזים באזור הדרומי של ההר. מטרתו העיקרית של המסע הייתה החזרת הכבוד והמוניטין לשלטון הצרפתי מחד, והבאתו של סוּלְטָאן בָּאשָא אַל-אַטְרָש למעצר בדמשק מאידך. קפטן נורמן מונה למפקד המסע (המסע כלל 180 לוחמים), הוא הגיע בבוקר של 20 ביולי 1925 אל הכפר המכונה "אַל-כַּפְר". תחילה הציב הקפטן את מחנהו בקרבת מעיין הכפר ולאחר מכן (בצוהרי היום) העביר אותו לאזור גבוה יחסית, המשקיף על כל השטחים שמתחתיו, אזור זה היה מחולק לְחִלְקוֹת המוקפות בקירות נמוכים במקצת שעשויים לשמש מסתור.

סוּלְטָאן בָּאשָא אַל-אַטְרָש, שהכיר היטב את אזור "אַל-כַּפְר" ועקב אחר תנועת הכוח הצרפתי, פיזר את הלוחמים שלו בהתאם לתנאי השטח, לגודלו ולפריסתו של הכוח הצרפתי. התכנית ההתקפית שלו הייתה כה פשוטה וכה אפקטיבית; הוא חילק את לוחמיו לשלוש פלוגות: פלוגת חיל רגלים (תעתיק רִגְ'אלֶה) ושתי פלוגות של חיל הפרשים (תעתיק כַיַּאלֶה). על הפלוגה הראשונה צווה להסתנן בזהירות לכיוון השטח הדרום-מערבי של המחנה הצרפתי, וזאת במטרה לחסל את החיילים הצרפתיים שינסו להתמקם בשטח הקשה הזה. ואילו על שתי פלוגות הפרשים הוטלה משימת ההתקדמות לעבר השטח המזרחי של המחנה בחזית רחבה יותר, וזאת על מנת לתקוף אותו מכיוון צפון-מזרח ודרום-מזרח בזה אחר זה  (מדובר בשטח פתוח שסייע לפרשים לנוע בחופשיות).

בצוהרי 21 ביולי, לאחר שהחיילים הצרפתיים סיימו לאכול ארוחת צוהריים, הורידו את האוכפים מעל סוסיהם למנוחה ונכנסו לתנומה קצרה, הטרידה את תנומתם התקפה פתאומית ועזה של קרוב ל-700 לוחמים (500 פרש וְ 200 רגלי), שארבו להם מאחורי הקירות הנמוכים וירו לעברם. הלוחמים הדרוזים השתלטו תחילה על המקלע של החיילים הצרפתיים, בה בעת נטרלו  עוד מקלע שהוצב בצד המקביל.

התקפת המורדים הדרוזים הייתה כה עצומה ואלימה, כך שלא הותירה לכוח הצרפתי שום הזדמנות להתארגן כראוי בעת התנהלות הקרב. לאחר שעה של לחימה קשה, אזלה התחמושת אצל החיילים הצרפתיים ונפצע הגנרל נורמן בירכו הימנית. הגנרל נכח אז לדעת שאין ביכולתו להחזיק מעמד עוד בלחימה, והורה לחייליו לנצור את נשקיהם ולהימלט מהקרב (למרות שההימלטות בנסיבות כאלו הייתה די קשה). הקצינים הצרפתיים הצליחו להימלט אל שטח גבוה יחסית ומשם המשיכו להילחם למשך עשרים דקות נוספות, ואילו כל שאר החיילים שניסו להימלט על נפשם נהרגו, נפצעו ונעדרו בקרב. מבין המורדים הדרוזים נפלו כעשרים קרבנות, בראשם מוּסְטָפָא אַל-אַטְרָש, אחיהם של סוּלְטָאן ואִסְמָאעִיל אַל-אַטְרָש, בנו של גָ'אדַלָּה אַל-אַטְרָש, נַסָּאר אַל-בַּרְבּוּר ושַכִּיבּ עָ'זָאלֶה.

קרב אַל-כַּפְר נחשב דוגמה קלאסית לפשיטה לוחמתית מוצלחת.

תגיות:

מבט על

הדרוזים בישראל

ההתיישבות הדרוזית בישראל נחשבת לשלישית בגודלה, מבחינת מספר התושבים, בעולם כולו. הדרוזים בישראל (בני דת הייחוד) מהווים עדה דתית מגובשת, המונה כ- 147 אלף בני אדם, שפתם הינה ערבית ותרבותם ערבית-ייחודית (מונותאיסטית). הדת הדרוזית מוכרת באופן רשמי, על ידי מדינת ישראל, מאז שנת 1957 כישות אחת בעלת בתי משפט והנהגה רוחנית משלה. הדרוזים בישראל חיים כיום בתוך עשרים ושניים כפרים הנפרשים בגליל, בכרמל וברמת הגולן. שני היישובים הדרוזים הגדולים ביותר מבחינת מספר תושבים הם ירכא (16.9 אלף תושבים) ודלית אל-כרמל (17.1 אלף תושבים).

0 K

דרוזים בישראל

0 +

תושבים בדאלית אלכרמל, היישוב הכי גדול בישראל

0

סטודנטים דרוזים בשנת הלימודים 2019/2020 במוסדות להשכלה גבוהה